Naszym głównym założeniem przy układaniu planów żywieniowych i komponowaniu posiłków jest optymalny dla organizmu człowieka dobór składników odżywczych, przy założeniu, że zarówno białko, węglowodany i tłuszcze są niezbędne przy zbilansowanej diecie. Niezwykle istotny jest dobranie tych składników z odpowiednich produktów żywieniowych.

Białko jako jeden z najważniejszych składników odżywczych w pożywieniu musi dostarczyć organizmowi odpowiedniej ilości aminokwasów. Służą one do budowy nowych tkanek w organizmach rosnących i wymianie białek tkankowych u ludzi dorosłych. Istotne jest aby spożywać białko pełnowartościowe (mięso, ryby, drób, ser i mleko) ponieważ zawiera wszystkie aminokwasy egzogenne. 

Tłuszcze Prawidłowo zaplanowana dieta powinna charakteryzować się przewaga tłuszczy roślinnych nad zwierzęcymi. Tłuszcze roślinne zawierają nienasycone kwasy tłuszczowe, czyli NNKT. Ich spożycie w diecie jest korzystne dla zdrowia, ponieważ należą do czynników zapobiegających miażdżycy.

Węglowodany są jednym ze źródeł energii w pożywieniu. Najważniejszy jest dobór węglowodanów o niskim indeksie glikemicznym (IG). Indeks glikemiczny produktów węglowodanowych informuje o ich zdolności do podwyższania poziomu glukozy we krwi, przez co nie dochodzi do wysokiego wydzielania lipogennej insuliny, która przyspiesza odkładanie się tłuszczu w organizmie.